"Dopyt po vodíku sa od roku 1975 strojnásobil a stále rastie. Aj keď
je dnes vodík vyrábaný takmer úplne z fosílnych palív, vďaka výskumu sa
zdokonaľujú nové spôsoby výroby nízkouhlíkového vodíka, ktorý pomôže
dosiahnuť ciele znižovania emisií," uviedol Michal Huťan, partner a vedúci lokálneho tímu pre energetiku a infraštruktúru CMS Slovensko.
Najdôležitejším odvetvím s 13-percentným podielom na hrubom domácom
produkte (HDP) je automobilový priemysel. Ten v roku 2019 tvoril takmer
polovicu z celkovej slovenskej priemyselnej výroby aj vývozu. Na
Slovensku nie sú v súčasnosti zaregistrované žiadne vozidlá na vodíkový
pohon a infraštruktúra na vodíkové palivo pre elektrické vozidlá na
palivové články ešte neexistuje.
Najvýznamnejšou prekážkou je absencia siete vodíkových čerpacích staníc.
Ich základná sieť by mala byť vybudovaná do roku 2023. Na správanie
slovenských zákazníkov pri nákupe vozidiel s palivovými článkami okrem
toho vplýva ich relatívne vysoká cena v porovnaní s vozidlami so
spaľovacím motorom. Na druhej strane sú ceny vozidiel s palivovými
článkami v kategórii M1 približne na rovnakej úrovni ako batériové
elektrické vozidlá. Ďalším ekonomickým faktorom je cena paliva. Vodík má
podľa Huťana v súčasnosti podobnú cenu ako benzín a nafta. Cena vodíka
je stabilná a v poslednej čase dokonca klesá z dôvodu znižovania jeho
výrobných nákladov.
Na Slovensku dnes pôsobia dvaja veľkí producenti vodíka. Ide o chemické
závody Fortischem v Novákoch a Duslo Šaľa. Vyrobený vodík firmy
využívajú hlavne pri ich vlastných výrobných procesoch a nevyvážajú ho.
Potenciál na využitie vodíka je však v oblasti vykurovania. Slovenská
vláda zvažuje využiť potenciál vodíka vpúšťaním do siete na zemný plyn,
ktorý by vytlačil spotrebu metánu a znížil emisie. Je ale treba najskôr
vyriešiť technické prekážky, ako napríklad možná korózia potrubí v
prípade vyššej koncentrácie vodíka.
Jednou z možností výroby "bezemisného" vodíka je elektrolýza s pomocou
prebytočnej elektrickej energie vyrobenej v jadrových elektrárňach.
Ďalšou, viac preferovanou možnosťou, je výroba vodíka z energie
z obnoviteľných zdrojov. Huťan pripomenul, že v obci Močenok schválila
Európska únia finančné prostriedky na rozvoj nového parku veterných
elektrární s elektrolyzérom na výrobu vodíka. Park bude postavený vedľa
chemickej továrne Duslo. Po uvedení do prevádzky sa plánuje, že továreň
už nebude musieť vyrábať vodík pre svoje vlastné potreby z plynu, ale
bude ho získavať z veternej elektriny. Termín výstavby veternej
elektrárne však zatiaľ nebol stanovený.
"Ak chceme u nás splniť ciele znižovania emisií formou využívania
vodíka, nemali by sme zabúdať aj na právnu stránku. U nás, rovnako ako v
mnohých iných krajinách, zatiaľ neexistujú právne normy pre vodíkovú
technológiu a projekty nemajú žiaden osobitný regulačný rámec,"
pripomenul Huťan. Projekty na využitie vodíka dnes prechádzajú
existujúcim legislatívnym prostredím pre oblasť obnoviteľnej energie.